Många lärare i högre utbildning använder grupper av studenter som en del av utbildningen. Det kräver dock en del av läraren för att få till denna typ av undervisning på ett sätt så att det verkligen stöder studenternas lärande.
Inom Problembaserat lärande (PBL) är det vanligt att nya lärare som skall facilitera grupper får gå en specifik utbildning för detta. Det kan dock vara svårt att få till om kollegiet är litet. Lärare inom utbildningar som inte använder PBL får sällan stöd att utforma och genomföra undervisning som är baserad på att studenterna arbetar i mindre grupper.
Kursen syfte är att stödja deltagarna i att nyttja grupper i undervisningen så att studenternas lärande stöds. Kursen genomförs som ett sammarbete mellan flera lärosäten i landet, med Didacticum vid Linköping Universitet som nav.
Målgrupp
Kursen vänder sig till alla lärare i högre utbildning som använder grupper i sin undervisning. Deltagarna förväntas genomgått grundläggande högskolepedagogik motsvarande minst 80 timmar (3 hp).
Omfattning
Kursen omfattar 80 timmar (3 hp). Kursen sträcker sig över 20 veckor, vilket innebär en förväntad arbetsinsats på 4 timmar per vecka. Den startar i mitten av höstterminen och slutar i mitten av vårterminen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall deltagaren ha vidareutvecklat sin beredskap att facilitera studentgrupper i olika situationer i syfte att lärandet underlättas för de enskilda studenterna.
Innehåll
Kursens inleds med pedagogiska motiv till att använda grupper i undervisningen och olika ramverk för detta. Under kursen behandlas gruppsykologiska aspekter såsom gruppdynamik, gruppers utveckling, kommunikation i gruppen, dysfunktionella grupper och roller i gruppen. Utifrån dessa gruppsykologiska aspekter behandlas facilitatorns roll och möjligheter att stödja grupper och individer samt att hantera konflikter i gruppen. Digitaliseringens påverkan och möjligheter för väl fungerade lärande i grupp behandlas också. Slutligen diskuteras bedömning av individer i grupper, sammansättning av grupper och hur kritiskt tänkande kan utvecklas under gruppens arbete.
Undervisnings- och arbetsformer
Den pedagogiska formen för kursen är baserad på ramverket problembaserat lärande. Det innebär att deltagarna placeras i grupper om 6-8 personer. Dessa grupper styr sitt eget lärande inom ramen för de tema som ingår i kursen. Grupperna träffas regelbundet synkront och samarbetar också asynkront mellan dessa tillfällen. Gruppen har en facilitator som stöd i arbetet.
Denna kärna i kursen kompletteras med inledande och avslutande webinarier där alla deltagare träffas och diskuterar temat. Utöver PBL kommer de avslutande webinarierna att exemplifiera andra pedagogiska ramverk, som utgår från grupper.
Kvalifikation för intyg (examination)
För intyg på genomförd kurs krävs aktivt deltagande i gruppernas arbete synkront och asynkront. Det innebär att deltagaren är förberedd, närvarande och bidrar konstruktivt till diskussionen. Dessutom skall deltagare skriva en reflektion kring varje tema i kursen.
Kontakt
Är du intresserad av att veta mer? Skicka ett mail till per.sanden@liu.se