Min reflektion om PBL. Hur går lärande till? Av Henrik Hilding

Hur går lärande till? Det börjar ofta med ett problem som ska beskrivas(definieras) och bearbetas. Problemet kan vara lätt, svårt eller omöjligt att definiera och bearbeta beroende på om student har förkunskap och erfarenhet. Med traditionellt lärande så visar läraren hur problemet definieras och bearbetas via exempelvis föreläsningar.

PBL=problembased learning har en annan pedagogik att hjälpa studenten att ta sig an problemet och hantera det. Det är där läraren blir en handledare för en grupp studenter.

Basgruppshandledaren huvuduppgift är enligt Li et al 2019 se till att kommunikationen i gruppen är bra. Dvs håll grytan kokande men låt det inte koka över. Det tar även Azer et al 2005 fram som viktiga egenskaper hos handledaren men gör ett tillägg på att kontrakt ska skrivas för att ha något som gruppen kan förhålla sig till när samarbetet behöver ses över.

Jung et al 2005 vill att handledaren hjälper till att plocka fram gruppens erfarenhet, se allt som ett lärtillfälle och anta kunskapsutmaningar när de dyker upp.

Sillén 2006 ser uppmärksamhet och närvaro men inte deltagande som viktiga egenskaper hos handledaren. Det vill Dolmans et al 2001 också med att handledaren inte får släppa studentperspektivet utan vara med att öka svårighetsgraden när studenter klara att hantera scenariot/problemet. Det viktiga är ansvarsfördelningen inom gruppen så att alla vet vem som gör vad i gruppen.

Det låter som en spännande utmaning för någon som har kunskap, erfarenhet och vill dela med sig av sin kunskap genom att ta studenten med på en upptäcktsfärd och låta studenten göra sina egna observationer och reflektioner men samtidigt finns där som stöd så att den kunskap som tas in stannar kvar länge.

Referenser.

Azer Samy A.,(2005), Challenges facing PBL tutors: 12 tips for successful group facilitation, Medical Teacher, vol 27, No 8.

Jung B., Tryssenaar, J., Wilkins S., (2005) Becoming a tutor: exploring the learning experiences and needs of novice tutors in a PBL programme, Medical Teacher, vol 27, No 7.

Li Y., Wang X., Zhu X-R., Zhu Y-X., Sun J.,(2019), Effecticeness of problem-based learning on the professional communication competencies of nursing students and nurses: a systematic review, Nurse Education in Practice vol 37.

Sillén C.,(2006), The Tutors approach in base groups, Higher Education, vol 51.

Dolmans D., Wolfhagen I., van der Vleuten C., Wijen W., (2001), Solving problems with group work in problem-based learning: hold on to the philosophy. Medical Education, Vol 35.